Ikuti Blog Ini

Kembali ke Malaysia

Isnin, 19 Mac 2012

Dari Bangkok, saya pun memulakan perjalanan untuk balik ke Malaysia. Saya check-out dari hotel pada jam 12.00 tengah hari dan memulakan pemanduan ke selatan. Dalam perjalanan, saya mengisi minyak dahulu sebagai persiapan untuk perjalanan jauh. Saya mengisi sehinggah tangki penuh iaitu sebanyak 1800 Baht (RM180).

Setelah memandu hampir 4 jam, saya pun singgah untuk makan tengah hari di restoran muslim ini. Nama restorannya "Khrua Muslim Sabilillah"

Pemilik restoran ini begitu peramah sekali. Yang menarik adalah masakannya. Saya meminta nasi putih, kari daging, daging masak merah, kari ayam dan kentang (sebut man-farang dalam bahasa Thai) dan ulam-ulaman. Harganya pun berpatutan.

Selepas itu, saya pun meneruskan pemanduan. Dalam perjalanan, saya singgah mengisi minyak lagi. Kali ini saya mengisi sebanyak 1000 Baht dan mendapat hampir 25 liter minyak gasohol.

Perancangan awal, saya sepatutnya bermalam di Phattalung. Tetapi memandang jam sudah hampir ke tengah malam, saya singgah di sebuah hotel di tepi lebuhraya (highway hotel) dan bermalam di sini.

Keesokan harinya, seawal jam 7 pagi, saya pun meninggalkan hotel. Gambar di bawah ini adalah pemandangan hotel tersebut. Di Thailand terutamanya di kawasan selatan, hotel-hotel sebegini banyak terdapat di tepi lebuh raya.

Selepas itu, saya pun meneruskan perjalanan ke Malaysia dan tiba di Johor pada jam 11.30 malam. Sekian sahaja coretan perjalanan Road To Sukhothai saya pada kali ini. Perjalanan selama 8 hari, 7 malam sejauh lebih 5000 km ini memberikan pengalaman yang tidak akan dilupakan. Terima kasih juga kepada rakan-rakan yang turut serta dalam perjalanan kali ini dan terima kasih pada rakan-rakan lain yang memberi semangat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

 

Popular Masa Kini